Nieuwsbrief - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jean en Ria Stragier - Delaere - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jean en Ria Stragier - Delaere - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief

Door: Ria Delaere

Blijf op de hoogte en volg Jean en Ria

31 Januari 2011 | Ecuador, Otavalo

Beste lezer,

Graag schep ik een beeld van de gerealiseerde activiteiten in het jaar 2010. Mijn bedoeling om het kort te houden, is weer eens niet gelukt. In een vluchtige wereld van afkortingen en gedecodeerde SMSboodschappen, past mijn manier van schrijven niet, vrees ik. Het is ook zeer moeilijk om een turbulent jaar in enkele woorden te vatten.
Bedankt aan alle sponsors van afgelopen jaar, aan vrienden die iets organiseerden of deelnamen aan activiteiten die iets met onze werking te maken hebben; aan Cor Van Zundert uit Nederland die ons helpt met de site; aan Wil van Weele uit Nederland voor haar vele inspanningen om artesania te verkopen, aan Rosemie, Daisy en Gino, die dit in België deden; aan Dirk, Nick, Tine, Elise en Jürgen, die steeds klaar staan om onze zaak te verdedigen, aan allen voor de vele bemoedigende woorden en voor de financiële steun. Het negatieve laten we achter ons, we doen voort met het positieve en streven naar een zeer productief 2011! Veel leesplezier, Ria.

1. Adoptieplan
Dit draait op volle toeren. Tijdens het schooljaar 2009-2010 gingen met de steun van peetouders in België en Nederland 18 kinderen tussen 5 en 13 jaar naar de basisschool en 16 jongeren tussen 13 en 21 jaar naar het college. Twee jongvolwassenen konden we een opleiding in het onderwijs geven. Allen slaagden met succes. Voor het nieuwe schooljaar 2010-2011 hebben we volgende cijfers: 15 kinderen tussen 6 en 14 gaan naar de basisschool; 20 jongeren tussen 12 en 21 gaan naar het college en 1 jongvolwassene volgt studies voor onderwijzeres. Angélica Gavilanes volgt het adoptieplan op, vrijwilligers en/of stagiairs helpen met foto’s en vertalingen bij de communicatie tussen peetouders en peetkinderen.

2. Scholenbanden
Naar het voorbeeld van de scholenband die vorig schooljaar ontstaan is tussen H.Familie Izegem (Bosmolens) en de basisschool Galo Larrea te Cambugán, is er dit schooljaar een nieuwe scholenband begonnen tussen de basisschool Scharrel te Hoogstraten en de Pestalozzischool te Otavalo. Beide scholenbanden worden gesteund door het VVOB en begeleid door ECASSEF. Het doel is dat de kinderen en leerkrachten elkaar leren kennen, er een communicatie op gang wordt gebracht tusssen de zusterscholen en ook de ouders betrokken worden bij het proces. Via foto’s, video en mail toont de ene school haar activiteiten aan de andere.

3. Communitair en/of ruraal toerisme.
Rushitamo heeft de stap kunnen zetten om zelfstandig te werken. Deze associatie zorgt zelf voor de contacten met de reisbureaus in Quito, ze verzorgt een dagprogramma voor de klant en staat in voor eigen beheer. ECASSEF heeft nog een begeleidende functie in de organisatie en administratie door bijvoorbeeld te helpen met vernieuwing van statuten, maken van inwendig reglement, opmaken van documenten bij veranderen van directie, aanbieden van cursussen, ...
Rushitamo heeft in 2010 jaar vooral het accent gelegd op de deelname aan binnenlandse feestmarkten. Daarvoor legt de hele groep grote afstanden af en zijn de leden soms weken onderweg. Jammer genoeg hadden ze in december een ernstig auto-ongeluk toen ze ’s nachts op weg waren tussen de jungle en Cuenca en ze plots moesten uitwijken voor een dier dat op de weg lag, met als gevolg een auto die totaal onbruikbaar is geworden en Carlos Quinchuqui (broer van José Manuel en vader van Alexandra, een van de petekinderen in het adoptieplan) met hersenletsel opgenomen werd in het ziekenhuis. Nu is hij thuis stilaan aan het herstellen.
Met docenten en studenten van de faculteit toerisme van de universiteit te Otavalo sloegen we de handen in elkaar, wat leidde tot een inventaris van de toeristische attracties in San José de Quichinche en de uitwerking van een vijfjarenplan op gebied van toerisme in dezelfde zone. Daarnaast konden we een cursus organiseren samen met het ministerie van milieu en het reservaat Cotacachi-Cayapas voor lokale gidsen voor de inwoners van de dorpen. 12 deelnemers krijgen binnenkort hun licentie uitgereikt. De volgende stap is het creëren van een associatie voor gidsen, waarbij ECASSEF zorgt voor de begeleiding van het proces en de contacten met het ministerie van toerisme.

4. Kinderdagverblijf Gualsaqui ‘De regendruppeltjes’
In september 2010 konden we de steun afsluiten die het kinderdagverblijf in Gualsaqui gedurende twee jaar kreeg van ECASSEF met fondsen van de Nederlandse organisatie De Ronde Venen. Eerst investeerden we in de vernieuwing van de gebouwen en het aanpassen van het sanitair. Eveneens konden de kinderverzorgsters twee jaar lang maandelijks didactisch materiaal aankopen en ook het onderhoud en het transport van de voeding voor de kleuters betalen. Vanaf oktober 2010 staat het kinderverblijf op eigen benen en in 2011 bekommert het nationaal instituut INNFA (Instituto Nacional Del Niño y La Familia) zich om de kinderdagverblijven en wordt de werking gecoördineerd vanuit de lokale regeringen (de Juntas Parroquiales).

5. Eerlijke handel in de zone van Intag
In het kader van eerlijke handel richtten we ons naar deze streek met het doel om de kleine koffieproducent te ondersteunen. We kregen hiervoor projectsteun van de provincie Oost-Vlaanderen. We maakten een technische studie van het gebied om de noden en problemen te kennen van de bevolking. We brachten de associcatie APCI (asociación de productores de café de Intag) in contact met nieuwe technieken en verbeterde koffieplanten. De faculteit administratie van de universiteit Otavalo werkte met ons samen om een cursus in te richten met thema’s: algemene administratie, boekhouding en beheren en administreren van opslagplaatsen. Om APCI te helpen een plaats te veroveren op de lokale markt kochten we een molen aan om grote hoeveelheden koffie te malen en schonken we hen een koffiebrander, zodat de associatie haar eigen gebrande, gemalen koffie kan verkopen. Eveneens geven we hen ondersteuning op legaal, juridisch en administratief gebied en assisteren we op gebied van associativiteit, dit in de betekenis van de leden aan te sporen om zich solidair op te stellen binnen hun groep zodat deze hechter samenhangt.

6. Multifunctioneel gemeenschapshuis El Quinde
In El Quinde werkten we met de steun van de gemeente Wevelgem aan het multifuncionele gemeenschapshuis, waar nu reeds vergaderingen doorgaan met de lokale gemeenschap. Er ontbreken nog enkele installaties van watervoorziening, afwatering en elektriciteit om het huis ook voor vrijwilligers en lesgevers open te stellen. Ondertussen zijn er heel wat vergaderingen geweest tussen bewoners en autoriteiten om de zone te beheren als beschermd gebied. Er komt heel wat bij kijken, want zelfs de officiële registratiedocumenten van de terreinen moeten opnieuw opgemaakt worden door het ministerie van milieu. Ook komt er een besturingsplan voor elk terrein waarin duidelijk staat hoeveel oppervlakte dient voor welk doel, met als items: bewoning, productie en bescherming. Voor 2011 maken we plannen om een deel van El Quinde als integraal project te beheren en er educatieve, productieve, socio-economische en toeristische projecten op te zetten als voorbeeld voor de streek. We krijgen hier de samenwerking voor van het ministerie van milieu.

7. Vrije markt in Gualsaqui.
Dit initiatief begon in 2009 met een lokaal comité, en had tot doel dat de producent zijn producten rechtstreeks aan de consument kon verkopen aan een eerlijke prijs. Op die manier kunnen de tussenpersonen vermeden worden, die meestal gaan lopen met het merendeel van de winst. Zolang Ria hoofd was van het comité liep de markt redelijk. Het aantal kraampjes dat bezet werd daalde echter gestadig van een 50tal tot een 20tal. Er waren minder en minder verse producten, omdat de bevolking het voorgestelde concept niet echt snapte. Het was echer niet de bedoeling om de markt in eigen handen te houden, dus droeg Ria het voorzitterschap over aan iemand van marktkramers. Onder deze leiding zocht men allerlei middelen om kopers naar de markt te lokken met o.a. het inrichten van een volleybaltornooi op het veld en met een tombola, waar vooral de marktkramers zelf de lootjes van kochten. Dus niet echt een succes. Begin 2010 vertelden we op de dorpsvergadering dat het de bedoeling was de het dorpsbestuur de markt zou beheren, maar niemand wou deze verant-woordelijkheid op zich nemen, zodat de markt stilletjes aan doodbloedde. We eindigden in juli de laatste markt met 7 kraampjes, waarvan er twee eetkraampjes waren en waar geen enkel plaatselijk product nog aangeboden werd. Daarna was er wat touwtrekkerij van enkelen die beweerden dat ze de markt terug zouden openen, maar dat deden ze alleen door erover te praten, in de werkelijkheid gebeurde er niets. Het ECASSEFbestuur heeft dit hele proces van op afstand zien gebeuren en besloot dat de tijd nog niet rijp is om de markt over te laten aan de lokale bevolking. In 2011 wordt de reactivatie van de markt gepland met de medewerking van de school, door o. a. producten van de schoolmoestuin te verkopen aan het publiek.

8. De Schoolmoestuin in de dorpsschool Alejandro Chávez van Gualsaqui ging in februari 2010 van start met subsidie van het Kiewitfonds te Hasselt, met de steun van vzw Fairytale, van De Regenboogschool uit Ertvelde en van een aantal privé donaties. Angélica Gavilanes begeleidde dit proces met de stagiaires Sarah Mechant en Laura De Wolf.
Het project kadert in verschillende thema’s: voedselveiligheid, gezonde voeding, milieu-educatie, herwaarderen van traditionele geneeskunde, eerlijke handel en ondersteunen van lokale economie. Eveneens past het in de visie van ECASSEF, nl. dat een integrale aanpak van problemen de grootste kans heeft op slagen. Anderzijds is het een project met gedeelde verant-woordelijkheden, niet alleen van ECASSEF maar ook van de school en van de ouders. Wij geloven zeer sterk dat dit een voorwaarde is om ervoor te zorgen dat in de toekomst de Ecuadorianen eigen keuzes en beslissingen kunnen nemen. Het moestuinproject is een voorbeeld voor de ouders om hen te tonen dat diversiteit belangrijk en mogelijk is. De opbrengst biedt hen voedselzekerheid voor eigen gebruik en het is mogelijk om de lokale economie te verbeteren. Tevens draagt dit initiatief bij tot een herontdekking van de culturele
eigenheid door vergeten traditionele groenten te telen, oude recepten en kookmethodes terug uit te proberen en de wereld van kosmovisie van de Andesindiaan opnieuw te openen voor de bewoners van de Sierra in Ecuador.

Vanaf eind februari tot aan het eind van het schooljaar werkten leerlingen van niveau 8, 9 en 10 (leeftijd: 12 tot 15 jaar) twee keer per week één lesuur in de moestuin onder de kundige begeleiding van landbouwingenieur Noemí Guzman. Een schraal, onvruchtbaar stuk land is omgetoverd tot een groententuin met weelderige opbrengst. In juni werden de eerste groenten verwerkt in de schoolmaaltijd en als afsluiting van het schooljaar en van het project organiseerden we een ‘Pachamanka”, een oude traditie waarin in grote kuilen een gezamenlijke maaltijd wordt bereid door stenen op te warmen en in de kuil te plaatsen met allerlei groenten, granen en vlees. De kuil wordt dichtgemaakt en met aarde toegedekt en na een uurtje kan iedereen zijn portie opsmullen.
In de loop van het proces in de moestuin kwamen alle klassen op bezoek en kregen er uitleg door medewerkers van ECASSEF. Ook de ouders werden uitgenodigd en hun eigen kinderen gaven een uiteenzetting van het doorlopen proces. De ouders stelden veel vragen en waren duidelijk geïnteresseerd.

In het nieuwe schooljaar startten we opnieuw met de schoolmoestuin, nu met leerlingen van niveau 7, de twaalfjarigen die dit schooljaar de basisschool zullen beëindigen. De leerlingen werken in kleine groepjes onder leiding van een leerkracht of van een medewerker van ECASSEF. Na een drietal maanden ziet de moestuin er keurig uit en binnenkort organiseert de school een opendeurdag om het project voor te stellen aan de dorpsbewoners en aan andere scholen uit de regio. We hopen dat kijken aanzet tot navolging.

9. Bakkerijproject
Met subsidie van de provincie West-Vlaanderen konden we het eerste deel realiseren van het bakkerijproject, een combinatie van opleiding, productie en commercialisatie. Ook de Rotaryclub van Gent-Zuid hielp met een donatie voor de dakconstructie en de stad Deinze voorzag ons van een budget om in de ovens te investeren.
Architecte Sofie Strobbe zorgde voor de plannen en een maquette en begeleidde het proces tijdens haar stage voor haar postgraduaat Noord-Zuid opleiding te Kortrijk.
De constructie begon de eerste week van april. Eerst lieten we het terrein effenen met een ingehuurde bulldozer, die ineens ook het kanaal groef voor waterafvoer en een put voor opvang van regenwater. De rest van de oppervlakte waar het gebouw zou komen, werd geëffend met de hand door bouwvakkers. De fundamenten en de grondplaat werden gegoten. Daarna werden adobestenen gemaakt voor de muren.
We kozen voor deze bouwstijl omdat dit een traditionele bouwstijl is van de Andesbevolking in Ecuador, die wat in de vergetelheid is geraakt en die in de loop van de laatste decenia vervangen werd door betonblokken. De adobestenen werden ter plaatse vervaardigd: ze bestaan uit een mengsel van zware klei, zand, paramogras, paardemest, cement of kalk en water. De grondstoffen worden gemengd door de bouwvakkers zelf, die rondstappen in een kring in de massa om die op deze wijze te kneden. Daarna gaat het mengsel in een houten vorm met een tussenstuk, zodat men twee stenen tegelijk vormt. Daarna drogen de stenen zes weken in open lucht. De maanden april en mei gebruikten we vooral voor het maken van die stenen. Men maakte eerst de stenen voor de muren en daarna voor de ovens. We kozen voor twee soorten ovens, nl. twee traditionele adobe-ovens en gasovens. De adobeovens hebben een basis van beton, daarop komen twee lagen bakstenen en een laag gebroken glas gemengd met zand, daarboven komt een laag adobe. De bakstenen en het glas zorgen ervoor dat de warmte van de ovens goed bijgehouden wordt. De opbouw is in adobestenen, die aan elkaar gelijmd worden door een papje van adobe en suikerrietstroop. Daarna worden buiten- en binnenkant van de ovens ingesmeerd met ditzelfde papje, dat bij verwarming van de ovens een glazuurlaag vormt.
Gedurende de maanden juni en juli werkte men aan de buiten- en binnenmuren, aan de bouw van de adobe-ovens en aan dedakconstructie.
Het gebouw bestaat uit drie ruimtes: een voorraadruimte voor bewaren van alle ingrediënten, een les- en werkruimte en een ovenruimte. Aan de buitenkant is nog een halfopen ruimte voorzien voor opslag van hout en in een later stadium wordt een terras aangebouwd waar de klant kan genieten van een gebakje en/of een drankje. In 2011 zoeken we de fondsen voor de tweede en de derde fase van dit project.

10. Salud!
In 2010 was Jean coördinator van een groot gezondheidsproject, dat de traditionele geneeskunde in San José de Quichinche herwaardeerde. Het project bestond uit verschillende items. Eerst bezocht Jean elke gemeenschap om in een dorpsvergadering het project uit te leggen en om de bevolking uit te nodigen en te motiveren om deel te nemen. Daarna ging hij op zoek in de dorpen naar geneeskrachtige planten. Soms vergezelde hem een zeer heterogene groep van jong en oud om hem de planten in het wild aan te duiden en hun mondelinge kennis mee te delen. Deze inventaris van de geneeskrachtige planten en kruiden in de streek leidde tot prachtige foto’s en een schat van mondelinge informatie, materiaal voor een boek en voor een kalender over het thema. Tegelijk begonnen we in elk deelnemend dorp een kruidentuin met gecultiveerde kruiden. Noemi Guzman stond in voor de technische begeleiding en Juan Carlos Donoso deelde zijn kennis mee over vergeten tradities en voerde deze in de praktijk uit. We richtten eveneens diverse cursussen in met als thema’s: EHBO, bereiding van zalven en essences en Andiene kosmovisie. De deelnemers aan dit project uit 12 verschillende dorpen bezochten elkaars terrein tijdens een uitstap en wisselden onderweg hun ervaringen uit. In een strijd tegen de tijd maakte Jean een boek over dit onderzoek en proces en zocht hierbij een formule zodat het werk gebruiksvriendelijk is voor de grotendeels ongeschoolde bevolking op het platteland. Veel fotomateriaal en weinig tekst is het resultaat hiervan. De uitleg over de planten, waar ze voorkomen en hun gebruik staat in het Spaans en het Kichwa in het boek en Jean voegde een derde ‘taal’ toe, nl. die van zelf ontworpen pictogrammen, zodat ook voor ongeletterden het werk zeer waardevol is. Zeer interessante fotoreportages over hoe kruiden bereiden en op welke manier ze toe te passen is een ander hoofdstuk van het boek. Ten slotte worden een aantal groenten belicht, hun voedingswaarde en hun geneeskrachtige eigenschappen.
De antropologische waarde van dit project is enorm, het ministerie van gezondheid heeft haar interesse betoond en we hopen dat dit een basis is om het project verder uit te kunnen werken. Het boek komt in de loop van de eerste helft van 2011 uit. Financiële steun voor dit project kwam van een samenwerkingsakkoord tussen Lafarge Cementos en UCINQUI.

11. Yachay Wasi: afronding van een onuitvoerbare samenwerking.
Wat oorspronkelijk een geniaal idee leek, om met drie organisaties (nl. ECASSEF, Lafarge Cementos en UCINQUI) samen te werken in het integraal project Yachay Wasi, om er de combinatie van sociale, educatieve en socio-economische projecten te coördineren en uit te voeren, bleek jammer genoeg een utopie te zijn, die onmogelijk te realiseren viel. Van een samenwerking was niets te merken, van gedeelde verantwoordelijkheden nog minder. Het samenwerkingsakkoord was bedoeld voor een periode van zes jaar, maar we sloten dit hoofdstuk af na het eerste werkingsjaar.
Omdat we geloofden in het project probeerden we een jaar lang de taken van de drie partijen op ons te nemen. Op educatief vlak werkten we samen met het gemeentebestuur van Otavalo en het nationaal instituut INNFA in het project Wiñari, dat kinderarbeid tegen gaat door kinderen en jongeren die vroegtijds de school hebben verlaten of die nooit naar school gingen, aan te zetten om opnieuw naar school te gaan in een verkort programma. Hiervoor bezochten we diverse dorpsgemeenschappen en een 20tal jongeren stapten in dit onderwijsproject. Daarnaast organiseerden we met vrijwilligers en stagiaires Engelse les voor de leerlingen uit niveau 8, 9 en 10 van Gualsaqui. Op socio-economisch gebied realiseerden we een studie van San José de Quichinche, die resulteerde in een profesionele diagnose die we kunnen gebruiken om financiering te zoeken voor volgende productieketens die kaderen in eerlijke handel: ruraal toerisme, alpacawol, cuyes en medicinale kruiden. Volgende eerder genoemde items werden ook uitgevoerd onder de naam Yachay Wasi: adoptieplan, gezondheidsproject, schoolmoestuin in Gualsaqui en de opleiding van lokale gidsen.

Twee grote bijkomende problemen die ons beletten verder te gaan met dit project waren ten eerste dat na een jaar nog steeds geen officieel document bestond die de grond in bruikleen gaf en dat het water dat we een jaar lang gebruikten uit een ilegale waterput kwam die zeer vervuild was.
In een bestuursvergadering in mei 2010 besloten we om eind augustus het project af te sluiten. De financiële verantwoording werd door de drie partijen goedgekeurd.

12. IOA: kantoorruimte op een nieuwe locatie.
We gingen op zoek naar een nieuwe stek voor onze werking en vonden dank zij Fermín Sandoval een zeer geschikte plaats in Otavalo. Onze kantoorruimte bevindt zich naast het Antropologisch Instituut in Otavalo (het IOA) en sluit aan bij de universiteit. Met beide instanties sloten we een tienjarig samenwerkingsakkoord af. We bouwden goede relaties op met de faculteiten administratie, toerisme, recht en sociale ontwikkeling. Voor vergaderingen, lezingen, voorstelllingen e.d. kunnen we een beroep doen op de aula’s van de universiteit, die allen voorzien zijn van een computer, een projector, een SMARTboard en internetverbinding. ECASSEF vervult voor de universiteit de rol van link tussen universiteit, lokale overheden en plaatselijke bevolking.

13. Culturele activiteiten
Met de kinderen en jongeren uit het adoptieplan en hun families namen we deel aan het belangrijkste traditioneel feest in juni Inti Raymi en participeerden we in de optocht van 6 december die de Universiteit van Otavalo organiseerde.

14. Samenwerken met lokale overheden: de Juntas Parroquiales
Met San José de Quichinche werkten we aan de algemene diagnose van de streek, het ontwerp van een nieuw kerkhof, opmaak van een vijfjaren plan ivm toerisme, de basis van socio-economische projecten en het aanzetten tot werken in groep. Sinds kort coöpereren we niet alleen met de Junta Parroquial van San José de Quichinche, maar ook met de 8 andere Juntas van het kanton Otavalo.

15. Stages en vrijwilligerswerk:
In de eerste helft van 2010 werkten vrijwilligster Goedele van Puymbroeck en stagiaires Sarah Mechant, Laura De Wolf en Sofie Strobbe mee aan volgende projecten: bakkerij, ontwerp van het kerkhof, schoolmoestuin, milieu-educatie, Engelse les voor gidsen, gezondheidsproject, vrije markt van Gualsaqui, scholenband Cambugán-Izegem, foto- en vertaalwerk voor het adoptieplan.

In de tweede helft van 2010 werkten vrijwilligers Céline Demey en Rik Decerf mee aan: Franse en Engelse les, psychologische hulp aan de studenten van de univ, de schoolmoestuin in Gualsqui, de kruidentuin in Gualsaqui, speelse activiteiten met de kinderen van Cambugán in het kader van de scholenband, foto- en vertaalwerk voor het adoptieplan, foto- en vertaalwerk voor het gezondheidsproject, talrijke klusjes en onderhoud van tuin in IOA, voorbereidingen om in El Quinde weer aan de slag te gaan, ondersteunen van koffieproducenten van Intag, enquete over verhouding inkomsten en uitgaven bij de bevolking. Op utube vind je een filmpje over ECASSEF en dit item.

16. Inleefreis
We plannen een inleefreis in 2011, waarschijnlijk in december. Info bekom je bij Gino: gino.vanneste@belgacom.net

17. Benefiet
De Vriendenkring organiseert in mei een benefiet voor ECASSEF. Meer info hierover volgt later.

18. Facebook
De Facebook microbe heeft ons ook te pakken gekregen. Vanaf nu publiceren we vooral fotomateriaal op de facebook pagina ‘ecassef foundation’. Neem gerust een kijkje en laat een reactie achter!

19. Financiële steun
Bij donaties zijn er twee mogelijkheden om te storten:

- Je wenst geen fiscaal attest en gebruikt de KBC rekening van E.C.A.S.S.E.F. 469-5400501-71 met vermelding: “Lidgeld 2009” (20 Euro) of “steun voor Ecassef”, of “adoptieplan” of “noodkas”, ... Ook donaties uit Nederland zijn mogelijk op deze rekening, er zijn geen bijkomende kosten; je hebt wel volgende info nodig:
• IBAN nr: BE49 4695 4005 0171
• BIC-adres: KREDBEBB;
• de rekening staat op naam van E.C.A.S.S.E.F. met postadres: apartado 47/ Correo Central Otavalo/ Ecuador.

- Je wenst wel een fiscaal attest (storting vanaf 40 Euro); dan gebruik je volgende rekening: 435-8034101-59 van DMOS-COMIDE, Leopold II laan 195, 1080 Brussel, met als mededeling: "B646 Progreso para Imbabura y Manabi - Ecuador - attest aub".

Wie een maandelijkse bijdrage stort van minder dan 40 Euro, maar op jaarbasis wel aan dit bedrag komt, kan ook een fiscaal attest krijgen voor het totaal bedrag.

In beide gevallen kan je ons best een mailtje sturen met de uitleg waarvoor de steun dient en dan zorgen wij ervoor dat het geld in de juiste kas terecht komt. Als je ons steunt kom je terecht in ons adressenbestand en krijg je automatisch via e-mail alle nieuwsbrieven en de berichten van de weblog. Wie geen e-mailadres heeft, krijgt de nieuwsbrieven per post toegestuurd.

Vele groetjes,
Chao, tot de volgende keer
Jean, Ria, Jorge, Martin, Fermín, Yolande, Sandra en Angélica

• 31 Januari 2011 - 22:46

Marleen:

Waw zeg, indrukwekkend wat jullie daar allemaal realiseren. Prachtig gewoon ! Nog veel succes en voldoening !!

• 22 Augustus 2012 - 12:20

Marijke Van Reusel:

Dit was een nieuwsbrief van 2010, ik ga toch eens op zoek naar een 'nieuwere' zodat ik dingen over Ecassef kan delen met het kiewitfonds.
    tot later,
    marijke