Project schoolmoestuin Gualsaqui - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jean en Ria Stragier - Delaere - WaarBenJij.nu Project schoolmoestuin Gualsaqui - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Jean en Ria Stragier - Delaere - WaarBenJij.nu

Project schoolmoestuin Gualsaqui

Door: Ria Delaere

Blijf op de hoogte en volg Jean en Ria

07 Maart 2010 | Ecuador, Otavalo

Het project rond de moestuin met de school van Gualsaqui is in volle actie. Het is een integraal project en spitst zich toe op verschillende zaken. De moestuin zorgt gedeeltelijk voor een verrijking van de schoolmaaltijden. Dit is nodig omdat veel kinderen en jongeren ondervoed zijn door een eenzijdige voeding. Op school krijgen ze elke middag een warme maaltijd, maar het menu is zeer eentonig: maaltijdsoep met veel aardappelen en weinig groenten, rijst met linzen en een miniportie tonijn. Een gedeelte van de groenten zullen de jongeren verkopen op de plaatselijke markt volgens het eerlijke handelsprincipe. Alle opbrengst gaat naar de school van Gualsaqui. In samenspraak met leerkrachten en ouders zal men beslissen wat er mee zal gebeuren.

Daarnaast is de moestuin een belangrijk pilootproject voor meer praktijkgericht onderwijs in landelijke scholen in heel Ecuador. De leerlingen zullen kennis verwerven van het proces dat nodig is om een moestuin te verwezenlijken. Zo zullen ze bijvoorbeeld inzicht krijgen in hoeveel zaaigoed er nodig is voor een bepaalde oppervlakte, of zullen ze leren wat eerlijke handel betekent. Een andere doelstelling van het project is het creëren van een groter milieubewustzijn bij de jongeren. Tot op vandaag is dit bewustzijn heel beperkt bij de bevolking van Ecuador. Met de wijzigende klimaatsverandering is zorg voor het milieu een belangrijk thema over heel de wereld. Tevens focust het project op een positievere levensvisie bij de jongeren. Dit is belangrijk zodat jongeren minder geneigd zijn te vervallen in het criminele circuit.

In dit project bestaat er een samenwerking tussen verschillende partijen. De school werkt uiteraard mee. Leerlingen en leerkrachten van jaren 8, 9 en 10 steken de handen uit de mouwen op het terrein. De leeftijd van de jongeren varieert van 12 tot 15 jaar. Een tweede belangrijke partner is ECASSEF, die vertegenwoordigd wordt door Ria, Angélica, Laura en Sarah (twee stagiaires). Het moestuinproject is slechts realiseerbaar met financiële steun van ECASSEF. Er is geld nodig voor het voorbereiden van de grond (huren van tractor en kopen van natuurlijke meststoffen). Daarnaast zijn er kosten voor aankoop van tuinwerktuigen en zaaigoed, zijn er transportkosten voor de medewerkers en werkt een landbouwkundig ingenieur mee om alles op landbouwkundig vlak in de goede banen te leiden.

Na een voorbereidende fase met uitwisselen van ideeën tussen de school en ECASSEF en een oudervergadering in aanwezigheid van leerlingen en leerkrachten om iedereen op de hoogte te brengen, startten we op woensdag 24 februari op het terrein. De moestuin wordt aangelegd op grond van Jean en Ria. Oorspronkelijk was het de bedoeling om dit project te realizeren op het terrein van Yachay Wasi, maar de kwaliteit van de grond is er te slecht en de kosten om er iets aan te doen te hoog. Ook de school beschikt niet over een geschikt terrein.

De start werd op rituele wijze ingezet om een vruchtbare oogst te bekomen. Alle partijen woonden het gebeuren bij. De sjamaan van dienst was Juan Carlos, hij is ook landbouwkundig ingenieur. Hij heeft veel ervaring met dergelijke activiteiten. Het ritueel nam meer dan een uur in beslag en hield het eren van verschillende natuurelementen in. Om te beginnen groeven enkele leerlingen een put gegraven en stelde Juan Carlos twee vlaggen op. Een van de twee vlaggen was een wipalavlag die de levenscyclus van de mens symboliseert. Iedere kleur staat voor een bepaalde levensfase. Tijdens het ritueel werd er ook wierook gebrand van copal en palo santo en werd iedereen besprenkeld met bloemblaadjes, rook en confetti. Ter afsluiting werd er voedsel geofferd aan de aarde en hielp iedereen met het opnieuw vullen van de put met aarde. Na dit uitgebreide ritueel begon het werk op het terrein. Een eerste stap was het verwijderen van de graszoden om er vervolgens het terrein mee af te bakenen. Op die manier zullen de groenten en planten beschut worden tegen dieren en wind. Veel leerlingen vonden het hard ‘labeuren’ maar droegen toch hun steentje bij. Op die manier konden we onze eerste vruchtbare dag afsluiten!

Voortaan gaan we twee maal per week met de leerlingen aan de slag op het terrein. Op maandag en woensdag van 7u30 tot 10u30 komt iedere klasgroep een uur werken op het terrein. Op dit moment zijn we nog steeds graszoden aan het verwijderen en de muur van aarde aan het maken. De grond is te hard om met dieren te bewerken, dus moeten we op zoek naar een tractor. Er is natuurlijke mest besteld en dan kunnen de leerlingen beginnen met zaaien, volgens het principe van de maankalender.

Dit artikel werd geschreven door stagiaire Sarah Merchant en Ria Delaere

De foto's komen van vrijwilligster Goedele Van Puymbroeck

• 07 Maart 2010 - 17:13

Hinke Beekman:

Beste Ria,
    Wat leuk dat dit nu 'van de grond' komt! Veel succes ermee.
    Liefs, Hinke

ps. ben nu Spaans taalvaardigheid aan het volgen, en langzaam komt er weer een heel scala aan woorden bovendobberen! Toch wel wat blijven hangen dus van die 4 maanden..

• 08 Maart 2010 - 06:43

Ruud En Rees:

Heel veel succes met jullie nieuwe project.

Groetjes Ruud en Rees

• 10 Maart 2010 - 13:45

Steven:

Hoi ma en pa,

weer een nieuw project, wat goed!
    Nog een maand en dan zien we elkaar, aftellen!

• 24 Maart 2010 - 13:37

Sien Van Boven:

Dag Sarah, Laura, Ria en Jean,

De foto's geven me toch een concreter beeld dan de mails! Een boeiend project;het zal voor deze jongeren een hele opgave zijn om al dat gras weg te nemen maar het ontkiemen, laten groeien en oogsten van de eerste vruchten zal nog zoveel voldoening geven. Alle succes toegewenst voor al wie bij het project betrokken is.

• 12 Juni 2010 - 14:37

Marijke:

Hallo, blij om nieuws te vernemen over het lopende project. op 27 juni geef ik uitleg aan de bevolking van Hasselt op het komende wereldfeest. Als er nog meer foto's of nieuws is over het schoolproject hoor ik het graag. Voorlopig copieer ik de info van de website als documentatie. Nog veel succes!
    marijke